Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur

Blijf op de hoogte en volg Wieke

30 Oktober 2014 | Nederland, Groningen

In mijn allerlaatste blog schreef ik dat hoopte dat ik snel weer verslag kon doen op deze site van een nieuwe reis. Het heeft behoorlijk lang op zich laten wachten (4 jaar om precies te zijn) maar het is eindelijk zo ver: ik ga weer op pad! Niet dat ik in de tussentijd alleen maar thuis heb gezeten (bezoekjes aan Georgië, Armenië, IJsland en New York achter de rug) maar deze nieuwe trip was voor mij reden om mijn blog eens af te stoffen. De context van mijn buitenlandverblijf is iets anders dan de vorige keer en het verblijf zal ook wat korter zijn. Ik ga namelijk 6 weken lang de serieuze Masterstudent uithangen in Beijing, China.

Eerlijk toegeven, ik heb niet zoveel met China. Ik was eigenlijk nooit van plan om ooit naar China te gaan. Het was misschien nog wel eens grappig om de Chinese Muur een keer van dichtbij te zien maar verder heb ik nooit echt de behoefte gehad 'het land van de rijzende zon' (of is dat toch Japan?) te bezoeken. Tot ik enkele weken geleden via mijn opleiding de kans kreeg onderzoek te doen in Beijing. Meedoen aan een wedstrijdje 'dien een onderzoeksvoorstel in en als je wint krijg je subsidie om het onderzoek daadwerkelijk uit te voeren in Beijing' resulteerde voor mij, mijn parter in crime Anda en nog 3 andere dames in een vliegticket naar China. Zodoende vlieg ik op 9 december naar Beijing om op 15 januari weer terug te keren in Nederland.

Wat gaan Anda en ik onderzoeken? In hoeverre de huidige stadsplanning van Beijing problematisch is voor toekomstige ontwikkeling van de stad en waar ruimte is voor verbetering van het huidige beleid. Dit door gebruik te maken van het werk van Jane Jacobs over stadsplanning uit de jaren '60 maar dan in een Chinese context geplaatst. Klinkt misschien moeilijk maar dat valt allemaal wel mee. Voor meer uitleg ben ik natuurlijk altijd bereikbaar. ;)

Gelukkig hebben we tussen het onderzoeken en de nodige bezoekjes aan Peking University door ook genoeg tijd ingepland om te besteden aan het ontdekken van het land. Ik hoop dan ook binnenkort wat mooie verhalen over China te kunnen schrijven en hier te plaatsen. In de tussentijd probeer ik me wat meer te verdiepen in China en de Chinese cultuur en ik moet toegeven dat het wellicht toch wel een heel boeiend land is. De reiskriebels beginnen al te komen, de backpack kan bijna weer uit de kast. Ik heb er zin in!

  • 31 Oktober 2014 - 11:13

    Marleen:

    Hee Wieke,

    Wat super vet joh. Alvast heel veel plezier! Leuk om je verhalen straks weer te lezen!

    Liefs,
    Marleen

  • 17 November 2014 - 15:02

    Irma A.:

    Hoi Wieke,
    Ik zie nu pas dat je weer op reis gaat en nog wel naar China. Paul is er ook eens geweest en vond het een onvergetelijke ervaring. We verheugen ons op je (reis)verhalen. Pas goed op elkaar!
    Liefs Irma.

  • 09 December 2014 - 21:44

    Mam:

    Lieve Wiek,

    Vandaag hebben we je naar Schiphol gebracht, en nu gaat weer een nieuw avontuur beginnen.
    We wensen je heel veel plezier en hopen gauw van je verhalen te kunnen genieten!

    Liefs en knuff, Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Wieke

Actief sinds 25 Maart 2009
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 37513

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 15 Januari 2015

China

29 Januari 2010 - 01 Juli 2010

Zuid-Amerika (Peru, Bolivia, Chili)

Landen bezocht: