Send me on my way - Rusted Roots - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu Send me on my way - Rusted Roots - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu

Send me on my way - Rusted Roots

Door: Wieke

Blijf op de hoogte en volg Wieke

06 Februari 2010 | Peru, Cusco

Lieve mensjes!

Allereerst gracias voor jullie massale reacties op mijn blog, vind het ontzettend leuk om ze te lezen. :) Ga zo door ! Me gusta.

Goed, blog 2. Inmiddels zitten Sylv en ik een week en een dag op een ander continent. Elke dag dringt het een beetje meer door dat ik echt in Peru ben. Als ik door de straatjes slenter voel ik me eigenlijk prima thuis hier. Zelfs het heuvel-op-heuvel-af traject dat ik elke dag naar school moet afleggen begint steeds makkelijker te gaan. Misschien heeft dat te maken 4met het feit dat ik inmiddels gewend ben geraakt aan de hoogte? Of is mijn conditie nu al een stuk beter? ;) Ik heb gisteren zelfs voor het eerst de drie gangen die we voorgeschoteld krijgen bij het gastgezin volledig opgegeten! Een triomf! Moet zeggen dat het eten ook steeds lekkerder wordt dus misschien komt het daar ook wel door.

Dinsdag hadden we dan onze eerste Spaanse lessen. Samen met Sylv, Vera, Joella en een meisje uit Alaska (Cassidy) vorm ik een groep. Onze leraren wisselen elke week maar wij hadden min of meer het geluk te mogen starten met Marybel. Marybel is echt een fantastisch grappig mens. Heb genoten van de manier waarop ze ons Spaans leerde en vind het eigenlijk heel jammer dat we haar volgende week niet meer hebben. Mijn naam werd uitgesproken als Wicky of een plotseling, heel harde, onverwachte WIEK! Waar ik mij meerdere keren dood van ben geschrokken als ik rustig iets in mijn schrift noteerde. Verder werd ik door Marybel meermaals in verband gebracht met "papachicos" of "papasitos". Zeg maar, iets wat je zegt als je een leuke jongen tegen komt. Ik schijn achter het mannelijk schoon aan te zitten hier! Nou mensen, dat valt behoorlijk mee, want veel mannelijk schoon heb ik hier nog niet kunnen ontdekken ;)

De hele week hebben we vooral grammatica gedaan en hier en daar wat vocubulaire lijsten opgesteld. Helaas heb ik door alle leuke activiteiten naast school (en het feit dat ik om 19.00 uur al kapot was en eigenlijk naar bed toe wilde) nog te weinig geleerd om ook maar een zin te kunnen samenstellen. Morgen (of vanavond) is er dus echt veel te doen wil ik volgende week een beetje mee kunnen doen ben ik bang... Ach, komt goed, komt goed!

Dinsdag zijn we na de lessen naar het Museo Inka geweest met mensen van school (= de club waar we tot nu elke keer mee op pad zijn gegaan). Het was een interessant museum, beginnende met de volken van voor de Inkacultuur en eindigend met de Spaanse overheersing. Helaas sprak onze gids belabberd engels waardoor er (denk ik) heel veel informatie niet is verteld... maar ik heb in ieder geval goed begrepen dat de Poema erg belangrijk was voor de inckas. In de avond lekker uitrusten op bed en nog wat wennen aan de hoogte. Ik slaap erg slecht de afgelopen dagen (komt ook door de hoogte), maar halve nachten en ben om 01.00 klaar wakker. Gelukkig gaat het vandaag (zaterdag) al behoorlijk beter. Mp3tje aan, lachen, gieren en brullen met Flo. De chips en de chocola waren in overvloed aanwezig. En ook mooie uitspraken als "even lekker urineren op de muziek van Robin Thicke" ontbraken niet.

Woensdag na de lessen heerlijk gegeten bij nuestra familia. Daarna met zijn drieen weer wat muziek geluisterd op onze kamer en een beetje het hele huis bij elkaar geschreeuwd (oops :D) Gelukkig praat de rest van de familie ook erg hard en staat de tv altijd op volume maximaal, dus erg brutaal was het niet eens. We waren ook gewoon erg enthousiast voor onze allereerste salsa-les! Ook dit was eigenlijk weer met onze vaste groep (als ik ze na een week al zo kan noemen) en was super gezellig. Hierna met zijn allen uiteten geweest in een of ander restaurantje vlakbij Plaza de Armas. Lekker gegeten, maar erg duur vergeleken met andere restaurants en erg westers en engels! Leuke plek om nog es wat te drinken, maar volgende keer toch naar een peruaans restaurant om de echte keuken te proberen (CAVIAAAAA!)

Volgende dag doodmoe naar school want het was voor onze begrippen erg laat geworden (om 22.00 naar bed ipv 20.00! OEF!). Weer die wandeling... Als Sylv en ik die middag de stad in gaan op jacht naar souvenirs (ja, nu al) besluiten we maar een taxi te nemen. Taxis zijn hier een erg leuk avontuur, al is het maar omdat de wegen in verschrikkelijke staat verkeren en er volgens mij totaal geen verkeersregels zijn. Eenmaal in het centrum slenteren we gewoon wat rond, maken wat fotos en lopen de leukste winkeltjes in. Aan het eind van de middag heb ik een paar(uiteraard super leuke) oorbellen gescoord voor 4 soles (= 1 euro). Sylvie besluit stevig te onderhandelen met een peruaans dametje over de prijs van een paar lamawollensokken en een alpaca trui. We geven niet zo makkelijk toe en verlaten uiteindelijk mét sokken én trui tevreden de winkel. Maar eigenlijk hebben we geen idee of we nu een eerlijke prijs hebben betaald en of mevrouwtje nu wel kan eten ´s avonds....

En dan is het alweer vrijdag. School starts weer om 08.30. Het regent pijpestelen. TAXI! De pauze duurt iets langer ivm het feit dat de studenten die de academia verlaten (waaronder Cassidy, die dus maar een week bij ons heeft gezeten) een spaanse speech moeten houden nadat zij hun certificaat ontvangen. Dit zullen wij dus ook moeten doen over 3 weken! HELP! Verder ben ik na de pauze al zat van de les en let ik dus niet erg meer op. Gelukkig heeft de rest dat ook en eindigen we met een idioot (maar leuk) kaart spel waarmee we moeten oefenen met de getallen in het spaans. Op de weg naar huis regent het nog steeds, dus nogmaals, TAXI! Eerst leek dit leuk en aardig te gaan, tot meneer ons de verkeerde kant opbrengt... We hadden toch echt duidelijk gezegd waar hij heen moest? Uiteindelijk geen probleem, we vinden de route alsnog, maar meneer wil wel één extra sol ontvangen! Ja dacht het niet, très soles es très soles. Meneertje boos dus wij snel taxi uit. Was even een naar momentje maar gelukkig is alles gewoon goed gegaan. Thuis gaan we na het eten direct naar boven om te pitten want we hebben een wild avond programma! We gaan op stap in Cusco! Woehoe!

Om 20.30 meeten we onze nieuwe reisvriendjes op Plaza de Armas. Tijdens het wachten worden we uiteraard bedolven onder de schattige kindjes die ons hun maaksels willen verkopen. Na meerdere malen "no gracias" blijven ze wat rond hangen en proberen wij met ons beste spaans een beetje te praten met ze. Ondertussen worden mijn blonde losse haren erg bewonderd en word ik lustig geaaid. "Muy bonita", mompelen ze. "Gracias, pero, dos soles" mompel ik terug. Oops hihi! Het meisje schrok er een beetje van ("por que, por que!") Maar volgens mij begreep ze uiteindelijk dat het een grapje was.

En toen begon ons avontuur! Wij wilden naar de club die onze salsaleraar, Coco (ik moest zo lachen toen ik dat hoorde! Oops!), ons had aangeraden (Inka Team) maar deze was wonderbaarlijk genoeg nog gesloten. Dus, dan maar naar de buurman! Daar werd er al lustig op los gedanst. God, wat is dat indrukwekkend. En deprimerend. Als doodsbange konijntjes zaten wij te kijken naar de mooie bewegingen, niet in staat zelf de dansvloer op te gaan ;) Nadat een andere student en (bleek later) een leraar van onze school ons overhalen naar Inka Team te gaan (omdat die inmiddels wel open is) gaan we met hun mee. Daar hebben we echt de tijd van onze leven gehad. Eerst beetje de kat uit de boom kijken en wat drankjes nuttigen, daarna worden ook wij met zijn allen door onze nieuwe salsa vrienden de dansvloer op gesleept! Een stoet vol jongens selecteert ons allen één voor één en voor we het weten staan we met zijn allen onze nieuwe moves uit te testen op de dansvloer (inclusief hier en daar wat mannelijk schoon). Toch ontdek ik dat salsa niet zo mijn ding is (geen talent) en na een tijdje plof ik toch weer neer op één van de comfi banken. Op den duur gaat de muziek echter over naar muziek die wij in Nederland ook kennen. "Sexy bitch" "Hey Ya" "Infinity" ... Just like home! Zelfs Abba komt langs (zo´n beetje alle hits). Al met al echt een geweldige avond gehad, het uitgaansleven is geweldig hier. Tis zo tof dat alle mannen dansen haha! En ik weet niet, de sfeer is heel relaxed... Ik zeg volgende week weer ;) We eten nog wat in de McDonalds (jaja) en gaan dan moe maar tevreden met de taxi naar huis.

Vandaag ben ik dus een beetje aan het uitbrakken hoewel ik me best goed voel. Flo gaat ons gastgezin vandaag verlaten omdat zij binnenkort met het vrijwilligerswerk begint. Echt heel jammer. Zij moest dus vandaag inpakken.. Sylv en ik besluiten maar wat dingen te gaan inkopen; shampoo, deo, tandpasta. Ook hebben we onze was bij een laundry gedumpt want ondergoed schijnt hier heel prive te zijn en dat was de familie niet. De andere kleren worden wel gewassen door de maid. Verder hebben we eindelijk een peruaanse mobiel aangeschaft! Nou moeten we alleen nog weten hoe alles hier werkt (opwaarderen enzo)... Zal mijn nummer binnenkort wel eens neerpleuren hier zodra ik weet hoe dat ding functioneert en wat mijn nummer eigenlijk is. ;)

De rest van de dag in een internetcafé gezeten. Zometeen gaan Sylvie en ik Flo opzoeken in haar nieuwe appartement en gaan we samen eten. Ook gaan we eindelijk een keer warm douchen! In ons huis is nog steeds geen warm water dus tot nu toe alleen nog maar ijskoude douchjes gehad en ons gewassen in de wasbak... Gelukkig beschikt Flo nu 24-7 over warm water! Muaha!

Dan nog even een overzicht van de komende plannen:
Morgen gaan we Sexy Woman (Sacqsuawaman ofzoiets) bezoeken, samen met nog 3 andere inca ruines. Omdat je deze alleen kunt bezoeken met een Biletto Turistico, die 10 dagen geldig is en toegang geeft tot nog een heleboel andere musea e.d., zullen we de komende week dus flink veel gaan zien.... Heb er zin in!

Verder zijn er ook weer nieuwe foto´s! Voor de liefhebbers: http://s23.photobucket.com/albums/b361/wiex/Peru/

Dat was het weer voor nu.

Hasta luego,

WIEK!



  • 07 Februari 2010 - 12:09

    Stephen:

    Spannend en mooi verhaal! Bij elke zin denk ik, oh dat wil ik ook doen! Super dat je dit doet! Geniet ervan en ik houd je blogs bij!

  • 07 Februari 2010 - 13:26

    Annemieke:

    Niet goed om te lezen als je ook zelf graag op reis wilt.... Geintje, erg leuk om je verhalen te lezen, we kunnen hier helemaal meeleven! Nog even wat ver volley-nieuws: na 2 gewonnen wedstrijden afgelopen dinsdag weer gewoon eens met 3-1 verloren, shit!

    Veel plezier daar nog!

  • 08 Februari 2010 - 19:58

    Yvonne:

    Wiek! Wat leuk om te lezen, klinkt super!! :D Met dat uitgaan ook, je zou echt niet denken dat ze daar die muziek ook kennen enzo! Goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben. Have the time of your live ;) Kus

  • 08 Februari 2010 - 20:00

    Yvonne:

    Life bedoel ik natuurlijk:P

  • 09 Februari 2010 - 18:35

    Miranda Wiersma:

    Yo chica..
    niet te wilde dingen allemaal beleven he... geweldig hoe je alles opschrijft "de echte Wicky" ..hihi

    Hasta luego chica...

  • 10 Februari 2010 - 12:04

    Sjoerd-Jan:

    Gaaf zeg. Geniet er volop van. Ben benieuwd naar het volgende verslag.

  • 11 Februari 2010 - 13:16

    Marleen:

    Hee lieve Wieke!

    Wat weer leuk om een verslag van je te lezen, je schrijft echt leuk! :D Ik heb je foto's trouwens ook bekeken, echt een geweldig land en natuur! Nog heel erg veel plezier! En dat Spaans van jou komt helemaal goed! :D Enjoy!

    Liefs, Marleen

  • 12 Februari 2010 - 15:54

    Rielle:

    Hoi Wieke,

    Nou je hebt tallent met schrijven hoor! Leuk verhaal heb je erweer van gemaakt! Je beleefd daar de meest leuke dingen zo te lezen! Nou geniet lekker en ik zou zeggen geniet van die warme douch;)

    Groetjes
    Rielle

  • 12 Februari 2010 - 18:02

    Loet:

    Meer blogs van jullie!
    *We want more, we want more*
    Superleuk om jullie avonturen op afstand toch nog een beetje te volgen!! :) Zet hem op met het spaans leren en met de salsalessen ;) xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieke

Actief sinds 25 Maart 2009
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 37530

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 15 Januari 2015

China

29 Januari 2010 - 01 Juli 2010

Zuid-Amerika (Peru, Bolivia, Chili)

Landen bezocht: