´´Es mejor arrepentirse de hacer que de no hacer´´ - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu ´´Es mejor arrepentirse de hacer que de no hacer´´ - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu

´´Es mejor arrepentirse de hacer que de no hacer´´

Door: Wieke

Blijf op de hoogte en volg Wieke

20 Februari 2010 | Peru, Cusco

´´Het is beter iets te doen en er spijt van te hebben dan het niet te doen.´´

Foto´s : http://s23.photobucket.com/albums/b361/wiex/Peru/?start=0

Één ding is zeker: de Inca-beschaving uit mijn vorige blog heb ik gevonden! Afgelopen weekend was weer een interessant weekend waarin we veel dingen gedaan en gezien hebben. Ik werd er bijna een beetje zat van om elke dag weer op pad te moeten maar als je dan opeens bovenop een gigantische berg van een prachtig uitzicht mag genieten, dan ben je toch blij dat je die ochtend weer je bed bent uitgegaan. Ik had gedacht dat ik die bergen nu wel zat zou worden maar niets is minder waar!

Zaterdag hebben we Tipon en Pikillacta bezocht. Deze keer georganiseerd via school, een busje en een gids stonden ´sochtends al op ons te wachten. In eerste instantie vond ik dit hele georganiseerde gedoe maar niets; ik heb me nog nooit zo´n toerist gevoeld! Bovendien kan een gids op een erg negatieve manier het tempo van je excursie bepalen... Gelukkig viel dit allemaal ontzettend mee. In het busje was het best gezellig met zijn allen en de gids was een hartstikke relaxte gozer die goed te tijd nam. ;) Tipon lag prachtig gelegen tussen twee bergen, Pikillacta was vooral om zijn grote erg indrukwekkend. Op de foto´s is nog niet eens de helft vastgelegd... Daarnaast hebben we nog een kerkje bezocht waarvan de binnenkant volledig bedekt was met fresco´s. Erg mooi om te zien. Bovendien ook deze dag prachtig weer gehad dus weer lekker gebruind!

Volgende dag weer niet uitslapen want opnieuw stond er om 7.50 een busje op ons te wachten bij school. Druk programma: ruines van Pisac, ruines van Chinchero en de ruine van Ollantaytambo bezoeken. Ook deze plaatsen liggen stuk voor stuk weer erg ver van Cusco. Uiteindelijk waren we deze dag om 19.30 thuis, nadat we op de terugweg door zware regenval en onweer waren overvallen. Dan is het toch best wel eng als zo´n touristenbusje snoeihard door de bergen scheurt... Bwuh! Nooit weer! Al is dat niet geheel mogelijk in dit bergachtige land ;)

In Chinchero werden we nog getrakteerd op een demonstratie ´lama-slash-alpaca-wol-verven-op-zijn-peruaans´. Tof om te weten hoe dit eigenlijk gebeurd, respect voor de vrouwen die de wol vervolgens gebruiken om kleedjes van te weven! Één kleed met een breedte van 50 cm en een lengte van 1,50 meter kost 64 dagen x 6 uur per dag om te maken! En dan wordt dat verkocht voor 40 solles (= 10 euro)... Ongelooflijk. Om van de schrik te bekomen worden we getrakteerd op een aangenaam bekertje coca-thee ;).

Ollantaytambo en Pisac waren stuk voor stuk enorm indrukwekkende bouwwerken. Het is ongelooflijk om je voor te stellen dat de Inca´s zulke grote steden op zulke onmogelijke plekken konden bouwen! En dat het er dan nog steeds staat... Echt heel bijzonder. Bovendien moeten ze echt een goede conditie hebben gehad want mijn god wat zijn die trappen steil! En hoog! Pfoei! Als echte diehards klimmen wij uiteraard ook naar boven. Met bloed, zweet en tranen, maar het was het zo hard waard.

Kortom: super genoten, super weekend gehad. Overigens was het zondag carnaval in de ´provincie´ Cusco! En dat wordt hier gevierd met traditionele kleding, dansen, bomen en WATER! Vooral veel water water water. Onze bus is van alle mogelijke kanten in de dorpjes met emmers water gebombardeerd. Gewoon een kwestie van je raam op tijd dicht doen en dan is er niets aan de hand... Behalve dus.... als je dat vergeet.

Ik denk dat ik dit weekend voor de eerste keer het ´echte´ Peru heb gezien. Je merkt toch echt het verschil tussen de grote stad Cusco en de kleine dorpjes waar je met je busje doorheen scheurt. En dat is alleen maar positief! Eindelijk heb ik ook echt wat van het land gezien waar ik zo graag heen wilde. Het enige jammere is dat dat op dit moment ook de schade van de overstromingen inhoud... Onderweg kwamen we langs een gebied dat vrijwel volledig overstroomd was en waar de huizen nog tot boven de ramen onder water stonden. De helft van de huizen was inmiddels ingestort. Triest om te zien...

Maandag startten de lessen weer. Een nieuwe week, een nieuwe leraar. José genaamd. Toffe gozer met veel humor maar tegelijkertijd geeft hij ook super goed les. Enorm veel geleerd, enorm veel gepraat. Hopelijk gaat het volgende week ook zo en dan komt het misschien nog wel goed met mijn Spaans ;)

Inmiddels ook weer nieuwe studenten op school (wel 2!). Vorige week zijn er 13 weggegaan dus het is nogal rustig momenteel. Hoop stiekem dat het toch weer iets drukker word volgende week.

Dinsdag moesten we na school nog even weer op avontuur. Het was de laatste dag dat ons BTC-ticket geldig was en er moest nog een ruïne bezocht worden! Moray, ongeveer 1,5 uur met een busje van Cusco en daarna nog een half uur met een taxi naar de vindplaats. Dit moest na school nog gebeuren dus haast haast haast! Moray bestaat uit 3 grote cirkels, opgebouwd uit terrassen (zie foto´s). Ze werden gebruikt om te kijken op welke hoogte welk gewas het beste groeide. Soort openlucht laboratorium dus. De terugweg naar Cusco van deze ruine was ook nog een avontuur opzich! Namelijk in een overvol busje met Peruanen. En de bussen zijn hier klein. Elke keer dat we over een drempel gingen stuiterde ik bijna met mijn hoofd tegen het plafond. En naar buiten kijken tijdens de rit? Na-ah. De ramen eindigden ongeveer ten hoogte van mijn schouders...

Rest van de week verliep rustig. Weinig gedaan, gewoon gezellig uiteten geweest met onze vrienden hier en op stap geweest. Ook dit weekend hebben we weinig interessants op het programma alhoewel we morgen naar het plaatselijke voetbalstadion gaan! Het schijnt een hele belevenis te zijn om hier een voetbalwedstrijd mee te maken... Ben benieuwd!

Nog maar 130 dagen... :(

Liefs,

Wieke


  • 21 Februari 2010 - 07:57

    Stephen:

    Mooi dat je ook zoveel van de bevolking meekrijgt. Ben heel erg benieuwd naar die voetbalwedstrijd! Haha! Nog heeeeel veel plezier en geniet van elke dag!

  • 21 Februari 2010 - 13:04

    Albert:

    Mooi dat je nu ook het echte Peru leert kennen. De foto's van de ruines tussen de bergen zijn indrukwekkend. Wat een geweldig mooie nieuwe foto bij je profiel, die hangt nu A4 in onze werkkamer.
    Geniet veel, kus

  • 22 Februari 2010 - 10:51

    Miek:

    Wederom weer een super leuk verslag! :) Xje

  • 24 Februari 2010 - 10:54

    Janny Hoiting:

    Hoi Wieke,

    Wat beleef je veel in zo'n land. Wat is het hier dan saai. Maar goed, ik begrijp dat je tot nu toe best een fijne tijd hebt daar. Ik wens nog veel plezier in de komende tijd dat je daar nog bent.

  • 25 Februari 2010 - 10:56

    Trijnie Raterink:

    Ik geloof dat je geen spijt hebt van de reis. Wat je ziet en meemaakt is geweldig.Dan kun je Gieten wel even vergeten en genieten van Peru. Groetjes Ben en Trijnie.

  • 26 Februari 2010 - 21:17

    Hannah :

    Dit is werkelijk te toevallig.. hier een bericht van een skijuf uit koud Oostenrijk, ik volg je verhalen omdat ik erg benieuwd ben hoe Peru is , zie ik net Vera op de foto staan... met wie ik verschillende reizen heb gedraaid... De wereld is weer klein. Doe haar maar de groetjes,
    Nog heel veel plezier.. ik blijf verder lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieke

Actief sinds 25 Maart 2009
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 37527

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 15 Januari 2015

China

29 Januari 2010 - 01 Juli 2010

Zuid-Amerika (Peru, Bolivia, Chili)

Landen bezocht: