Op zoek naar de Condor - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu Op zoek naar de Condor - Reisverslag uit Cusco, Peru van Wieke IJbema - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de Condor

Door: Wieke

Blijf op de hoogte en volg Wieke

15 Maart 2010 | Peru, Cusco

Foto´s:
http://s23.photobucket.com/albums/b361/wiex/Peru/

Foto´s Arequipa en Colca Canyon:
http://s23.photobucket.com/albums/b361/wiex/Wieke%20in%20Arequipa/

Momenteel heb ik een ontzettend dubbelgevoel. Ik ben vanochtend (5.30!) terug gekomen uit Arequipa (stad, bij de kust en wat meer naar het zuiden van Peru) waar ik 4 dagen ben geweest en echt super super dagen heb gehad! Dat was iets wat ik echt even nodig had, ik moest even weg uit de sleur van het leven in Cusco.... maar nu ben ik dus weer terug. Het voelt raar en min of meer als een teleurstelling. Alsof de magie van Cusco zijn werk niet meer doet nu ik wat meer van de rest van het land heb gezien. Iets in mij schreeuwt steeds harder dat ik hier weg wil, terwijl ik het tegelijkertijd ook echt wel naar mijn zin heb met mijn vriendjes en vriendinnetjes hier. Zucht, wat is het toch verschrikkelijk om op reis te zijn!

Maar goed, eerst maar weer eens een update geven van mijn afgelopen dagen hier. Het is allemaal een beetje een grote waas haha! Dus deze keer zal ik jullie de oninteressante details besparen ;)

Natuurlijk doe ik nog steeds mijn vrijwilligerswerk. Sinds kort werk ik samen met Joella bij de primera y secunda grada (6,7,8 jaar?). Heel wat anders dan mijn schattige kleuters, deze kinderen moeten leren schrijven! En (mijn god!) wat gaat dat moeizaam... Primera grada moeten echt nog letters leren schrijven, de meeste kinderen in de secunda grada weten in ieder geval hoe dat moet. Toch blijft het niveau schrikbarend laag, als is het al heel wat dat deze kinderen uberhaupt iets van educatie krijgen.

Opzich vind ik het super leuk om de kinderen te helpen, vooral omdat ik nu echt betrokken word bij de les en zelfs een beetje les mocht geven afgelopen week! Maar ik ben, zoals jullie wellicht wel weten, niet het meest geduldige typje en ik vind het dan ook verrekte moeilijk mijn geduld te bewaren bij sommige kinderen. De meesten doen hun best (vooral secunda) maar sommigen zijn zo ontzettend lui...Of ze doen het echt om jou uit te dagen, te kijken wanneer ze te ver gaan. Ze kunnen het best maar ze vertikken gewoon de inspanning te doen. ´´No puedo, no puedo´´. Terwijl als je hun hand met het potlood vastpakt ze toch echt zelf de letters schrijven en ik hun hand niet eens beweeg! ;) Ook kampen de meeste kinderen (nogmaals) met ernstige concentratie problemen wat ook niet bevorderlijk is voor het werktempo. Het vrijwilligerswerk is al met al best zwaar. Toch voelt het elke keer weer als een overwinning als ik ze toch zo ver kan krijgen om hun taak te maken en ze dan tevreden te zien als ze het goed doen. Vooral het uitdelen van high-fives werkt bij de meesten erg motiverend. Ben blij dat ik dat trucje in ieder geval ontdekt heb ;)

Het spelen met de kinderen blijft erg leuk! Vooral de gitaren die Sylvie en Dean mee hebben genomen naar school zijn een groot succes. Jesus wil graag de foto hebben die ik van hem gemaakt heb met de gitaar. Zal eens kijken of ik hem kan uitprinten. Sowieso was de camera een groot succes bij de kinderen. Net alsof ze nog nooit zo´n ding gezien hebben. Foto´s staan op photobucket in het album Peru. Toch lijkt het mij een beter idee dat we binnenkort eens sprintouwen e.d. gaan kopen... Aangezien dat blijvertjes zijn en onze gitaren en camera´s straks gewoon weer weg zijn.

Afgezien van de Arequipa trip verder weinig bijzonders meegemaakt of gedaan. Ik heb samen met een paar anderen Coriqancha, een inca tempel hier in de stad, bezocht en op een vrijdagmiddag mijn eigen chocolaatjes gemaakt op school! Dat was erg grappig en leuk om te doen. Vooral de beloning na al het harde werk was erg aangenaam haha! Ook heb ik meermaals een beetje in mijn eentje door de stad geslenterd. Even mijn hoofd legen van alle indrukken die ik de afgelopen weken heb gekregen en om gewoon wat tijd voor mezelf te hebben. Samen met mijn camera en mp3tje in het zonnetje. Heerlijk! Lekker lui.

En toen kwam Vera met het idee dat ik maar eens even mee moest naar Arequipa om uit de sleur van Cusco weg te gaan. Super idee! Eerst enorm getwijfeld, ik ga later toch ook al die kant op? Plus het feit dat ik één dag had om te beslissen maakten het moeilijk. Uiteindelijk onder mom van ons nieuwe motto besloten te gaan;

¿Porque no!?

En wat ben ik blij dat ik gegaan ben! Op donderdagavond zijn we met een tiental mensen vertrokken met de bus. Vanaf Cusco is het een rit van 10 uur. Klinkt als de hel maar het viel eigenlijk best mee. De maatschappij was prima, kregen een maaltijd in de bus en de stoelen waren super relaxed! Alleen jammer dat er tot 23.00 uur één of andere gruwelijke horror film werd getoond waar niemand naar keek! Echt hels, kon er niet van slapen! Dus toen we om 06.00 uur in de ochtend in Arequipa aankwamen was ik één halflevende zombie; ik wil naar beeeeddd! Alleen moesten we dan eerst nog even een hostel zoeken... Hup, taxi naar Plaza de Armas (alle mainplazas heten in vrijwel elk dorp Plaza de Armas) waar we niet moeilijk doen en het hostel te nemen dat een vriend ons had aangeraden. Plus minus 2 minuten lopen van het plaza. Perfecto. Super hostel, super DOUCHE! WAUW!

Die dag ga ik met Britta en Joella Arequipa verkennen. De rest gaat het strand opzoeken. Beetje slenteren door de straten, foto´s maken. Heerlijk zonnetje en oh, oh, oh, wat is Arequipa een mooie stad... Die palmbomen op het plaza! Wiejj! Arequipa is ook een hele andere stad dan Cusco. Waar Cusco nog redelijk ´ouderwets´ oogt is Arequipa ´modern´. De wegen zijn in goede staten, de gebouwen zijn lang niet zo vervallen... De mensen zien er ´anders´ uit. In Arequipa tref je ook veel meer koloniale gebouwen aan dan in Cusco. Het is veel meer een stad zoals je een stad zou verwachten. Die avond ga ik vroeg op bed, nadat we heerlijk hebben gegeten bij de Mexicaan.

Volgende week worden we om 08.00 uur opgepikt door onze gids! We gaan een 2 daagse tour maken naar de Colca Canyon! Daar heb ik me ontzettend op verheugd, moet een prachtig gebied zijn. We hebben een ´privé-tour´ voor ons tienen kunnen regelen dus gezellig gezellig! De heenweg alleen al is indrukwekkend. Het is 4 uur rijden naar het dorp waar we zullen overnachten en we komen door de meest prachtige landschappen. Dat is ook een heel groot verschil met Cusco; Arequipa is zo´n beetje woestijn! De Colca Canyon is half woestijn, half vallei met plantjes enzo. Hangt natuurlijk ook erg van de hoogte af of er planten zijn ;) Onderweg stoppen we meermaals om bijzondere dingen te bekijken, foto´s te nemen.... We zien lama´s, alpaca´s, leren het verschil wat ik nu al ben vergeten, een soortgenoot van de lama met enorm dure wol,.... We vinden een baby lama achter een schuurtje! Super schattig. En we bezoeken de hoogste wc ter wereld! Die bevind zich blijkbaar op zo´n 4900 meter, op een prachtige locatie omringt door uitzicht op de vulkanen. Ook staan de heuvels vol met allemaal torentjes stenen. Deze zijn en worden gebouwd door bezoekers van de bergen en zijn bedoeld om de Goden (de bergen) gunstig te stemmen en geluk te verkrijgen. Ook ik heb natuurlijk mijn steentje bijgedragen ;) En een plasje gedaan op de hoogste wc ter wereld!

Onderweg leren we tevens hoe we coca bladeren moeten kauwen. Breken, oprollen, soort steen ertussen, 2 minuten sabbelen in je wang en kauwen maar. Gadverdamme wat ranzig! Kokhalzend spuug ik het spul weer uit. Dat trok mijn maag echt niet haha! Geen drugs para mi!

Na een toch wel slopende busrit komen we uiteindelijk aan in Chevay. Hier krijgen we heel even de tijd om ons op te frissen en daarna is het tijd voor een flinke wandeling! We gaan klimmen naar een paar tombes van een pre-Inca volk. En dat was een flinke klim... Voor ongeveer 1,5 uur non-stop omhoog. Wauw. Erg indrukwekkende uitzichten op de vallei. Dat was de inspanning zeker waard haha!

En de inspanning werd nog goed beloond ook... met een bezoekje aan de therminale baden van Chevay! Gadverdamme wat een geur. Rotte eieren all over the place! Het water was er echter niet minder aangenaam om. Hmmm... even ontspannen. Na ongeveer een uur als een malle te hebben rondgespetterd vertrekken we terug naar ons hostel waar ik een slapeloze nacht beleef. En om 05.00 uur op sta omdat het tijd is om Condors te gaan bekijken!

Wel vroeg zeg... want we moeten ook nog een kerk en dorp bezoeken voor we er zijn en daarna óók nog een wandeling maken! Pfoe! De kerk valt een beetje tegen, net zoals het dorp, maar dat kan ook komen omdat ik op dit vroege uur weinig onder de indruk kon zijn van wat dan ook. Pas als we in de bus zitten en echt de Canyon inrijden word ik wakker door de prachtige omgeving. Nogmaals: Wauw!

Dan uiteindelijk de Condors. Het is altijd maar afwachten of je er één te zien krijgt ja of nee. Onze gids weet ons ook te vertellen dat er in Maart eigenlijk nooit condors te zien zijn. Oh. En dat vertel je nu! Hellooooo, krijgen we ons geld terug!? Nouja, we blijven positief en stationeren ons op het Condor uitkijkpunt (prachtige locatie, see photo´s!). Joy schreeuwt: LOOOOK! Maar ik mis de eerste twee condors Beteuterd blijf ik wachten.... en plotseling: ja hoor! Nog twee! Vlak voor mijn neus! Wauw! Heel indrukwekkend, die beesten zijn HUGE! Om de 15 minuten komt er wel één voorbij vliegen... Tijd om foto´s te nemen heb ik niet, ik ben elke keer te erg onder de indruk als ik er één zie. Prachtige afsluiting van een prachtig weekend. We vertrekken na 1,5 uur bird-watching terug naar Arequipa waar ik na aankomst 2 uur later een bus pak terug naar Cusco.

Op de terugweg kwamen we trouwens een hert tegen. Onze gids werd helemaal wakker! Wij dachten: .... het is maar een hert? .... Maar blijkbaar schijnt dat super bijzonder te zijn hier! Oh! Okay!

Ik kan niet omschrijven hoe geweldig ik dit weekend vond ... Ik kan alleen maar verwijzen naar de foto´s en hopen dat jullie een beetje een indruk krijgen van de wauw-factor van de Colca Canyon! Heb weer zo´n andere kant van Peru gezien. Bevalt me wel.

Vandaag heb ik mijn vrijwilligerswerk overgeslagen (in verband met mijn arriveringstijd van 05.30 in Cusco). Zometeen nog even lekker stadje in en zonnen op Plaza. We hebben vandaag ook weer een nieuw huisgenootje gekregen, namelijk Thea. En drie keer raden, ze komt uit Nederland! Sorry Ed! Leuke meid, lekker vrolijk.

Nog 2 (misschien 3) weken Cusco. Binnenkort zal Machu Picchu weer openen, hopelijk kan ook ik een ticket bemachtigen. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Dikke knuffel voor jullie allemaal,


Wiek

  • 15 Maart 2010 - 22:52

    Albert:

    Fijn dat je zo'n super weekend hebt gehad. Fantastische foto's, erg indrukwekkende wereld daar.
    Veel plezier, geniet, liefs Pap

  • 16 Maart 2010 - 03:55

    Martijn:

    Wederom (of nog steeds?) ernstig jaloers.
    Zal heus wel saai worden al die tijd in Cusco, maar toch blijven genieten hoor. En bedenk wat je allemaal nog voor moois gaat zien!

    Ik vind trouwens die foto van jou met die mini-lama wel erg schattig hoor. Je kunt hem zeker niet meenemen als sourvenir? ;-)

    Geef je kids maar een knuffel.
    Groetjes! Martijn

  • 16 Maart 2010 - 08:06

    Stephen:

    Wauw! Het klinkt allemaal echt super-mooi! Ik denk dat je doordat je dat weekend bent weg bent geweest en daar zo van hebt genoten je het even moeilijk hebt in Cusco. Maar ik weet dat je als je daar een tijdje zit het ook weer bijzonder wordt. Elke dag is anders en elke dag brengt iets nieuws ;)

  • 16 Maart 2010 - 12:39

    Marleen:

    Hee lieve Wieke!

    Hoe gaat het nu met je? Geniet je al weer met volle teugen!? Ik hoop het! :D Dat weekend klinkt echt helemaal geweldig! Gaaf hoor, zo veel verschillende indrukken! Ook leuke foto's allemaal! :D Hier in Nederland gaat het ook allemaal goed! De lente begint langzaam aan een beetje te beginnen! Dus af en toe kunnen we hier ook even genieten van het zonnetje! ;) Met de studie gaat het ook wel redelijk! Nu erg druk bezig omdat de tentamens er alweer aan zitten te komen, hopenlijk komt het goed! (A) Maar geniet er nog heel erg veel van! De groetjes aan Sylvie! Enjoy!

    Liefs, Marleen

  • 16 Maart 2010 - 20:24

    Wilrieke:

    Hee Wieke:)
    toen ik begon met lezen dacht ik echt oh nee, Wieke is zo weer terug in Nederland,haha:P Maar gelukkig werd het daarna alleen maar positief:D Super dat je het daar zo naar je zin hebt, al kan dat ook bijna niet anders als ik die verhalen zo hoor!!
    (K)

  • 21 Maart 2010 - 16:24

    Irma Driessen:

    Hallo Wieke

    Goede keuze zo'n weekendje weg, zou ik ook wel willen haha, zelfs hier in nederland !!
    Geniet !

    Groetjes uit Numansdorp

  • 22 Maart 2010 - 06:18

    Marleen Lubbers:

    Hoi Wieke

    Je reisverslagen zijn prachtig om te lezen.
    Wij wensen je verder nog een geweldige tijd toe en veel succes!
    Blijf genieten!

    Warme groeten van ons uit Oman

  • 22 Maart 2010 - 12:35

    Anke:

    Lieve Wieke! Zo te lezen heb je het naar je zin! Man, Wat een belevenissen! (enigzins jaloers hier..;)) Geniet er nog maar even goed van! Je hebt het verdient! Liefs, Anke

  • 22 Maart 2010 - 12:36

    Anke:

    Lieve Wieke! Zo te lezen heb je het naar je zin! Man, Wat een belevenissen! (enigzins jaloers hier..;)) Geniet er nog maar even goed van! Je hebt het verdient! Liefs, Anke

  • 22 Maart 2010 - 12:36

    Anke:

    Lieve Wieke! Zo te lezen heb je het naar je zin! Man, Wat een belevenissen! (enigzins jaloers hier..;)) Geniet er nog maar even goed van! Je hebt het verdient! Liefs, Anke

  • 24 Maart 2010 - 17:43

    Mirth:

    Jo Wiek,
    Klinkt weer super allemaal! Genietse nog even van Cusco , lukt vast nog wel weer toch :)xxx

  • 26 Maart 2010 - 10:58

    Irene En Arianne :

    Hello Wieke!

    Wat een super verhaal! Echt totaal anders dan Nieuw-Zeeland, maar lijkt me evengoed super :D Nu al nieuwe ideeen voor de volgende reizen die we ga maken. We weten niet of jij dat ook hebt, maar reizen werkt verslavend!!! (We don't wanna go home any more! :'( ;-) )
    Blijf ervan genieten hoor, maar dat lukt zo te lezen wel :-)

    Heel veel liefs en een dikke knuffel!!

    Arianne en Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieke

Actief sinds 25 Maart 2009
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 37529

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 15 Januari 2015

China

29 Januari 2010 - 01 Juli 2010

Zuid-Amerika (Peru, Bolivia, Chili)

Landen bezocht: